Woensdag 11 augustus 2010 stond onze wereld ineens op zijn kop. Shazli ging die avond (het was de eerste dag van de Ramadan) even naar zijn flat om wat dingen op te halen. Hij kwam maar niet terug naar mijn huis en later op de avond bleek dat hij het slachtoffer was geworden van een misdrijf waarvan je je in de verste verte niet kunt indenken dat je daar ooit mee te maken krijgt. In het ziekenhuis aangekomen bleek dat hij in coma lag. Ook kon hij niet zelf ademen. Gelukkig pakte hij het zelf ademen de zaterdag erna weer goed op. Dat was stap 1. Nu 'alleen' nog wakker worden... En dat wilde helaas maar niet lukken. Hij heeft een week of 5 in volledige coma gelegen, en daarna werd hij een beetje 'wakker'. Hij deed zijn ogen steeds meer open, ging wat mensen volgen en leek wat tv te kijken. Ook bewoog hij zijn armen en benen wat. Hij ging dus over naar de vegetatieve toestand zoals ze dat dan noemen.



Na in totaal 9 weken op de IC te hebben gelegen is hij op 14 oktober naar een verpleeghuis in Tilburg gegaan. Beetje bij beetje lijkt er iets meer bewustzijn te komen en vanaf 13 december gaat Shazli een zintuiglijk prikkelprogramma volgen in Den Haag om te zien of er nog meer vooruitgang te behalen is. Op dit blog kun je volgen hoe het verder gaat...




dinsdag 15 maart 2011

En we blijven stabiel!

Ik zie dat het al weer 2 weken geleden is dat ik heb gepost hier. Was even een beetje druk met andere dingen, maar het gaat allemaal goed met Shazli gelukkig. Het eten gaat goed, hij is fit, wat minder emotioneel en minder bozig ook wel. Zondag hebben we weer een filmpje zitten kijken en daar had hij weer de grootste lol om. Ook zijn we weer lekker naar buiten geweest voor een ommetje en dat vindt hij ook lekker om te doen lijkt het. Dat houden we erin dus als het mooi weer is. Frisse lucht kan nooit kwaad denk ik.

Inmiddels is er een 2e evaluatie geweest. Ik denk dat we volgende week een afspraak zullen hebben om die mondeling met het team van behandelaars door te spreken, maar ik las in de map dat de therapeuten allemaal vinden dat er vooruitgang is geboekt en dat Shazli veel meer bewuste reacties laat zien. Er is besloten met het prikkelprogramma te stoppen en meer gerichte therapie te gaan geven. Bijv. gericht op taalontwikkeling en spreken of op bewust slikken. Ik denk dat dat een goede beslissing is, ik heb er een goed gevoel bij in elk geval. Hoop volgende week wat meer informatie hierover te krijgen. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

Mochten er nog mensen zijn die het leuk vinden een kaartje te sturen, de brievenbus staat nog steeds open hoor. Blijft leuk om Shazli te zien reageren op al die kaartjes.

Groetjes, Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten